سفارش تبلیغ
صبا ویژن

پاسارگاد - شهر راز


ساعت 5:56 عصر جمعه 85/8/5

 

درباره پاسرگارد بیشتر بدانید

استان فارس, شیراز : جلگه پاسارگاد در هشتاد کیلومترى شمال تخت جمشید در دشت مرغاب واقع شده است. این محل بجز ایام سوگوارى همواره آماده بازدید است.
پاسارگارد بازمانده هاى نخستین پایتخت هخامنشى قرار دارد که به درستى میتوان آنرا مهد تاریخ مستند ایران زمین نامید. پاسارگاد ریشه از نام یکى از قبایل پارس داشته و به معنى اردوى پارسى است. پاسارگاد بر خلاف تخت جمشید روى یک صفه قرار نگرفته است، بلکه از چندین کاخ جدا و پراکنده در جلگه پهناورى تشکیل شده است. با وجودى که بعدها پایتخت از پاسارگاد به تخت جمشید انتقال یافت ولیکن تا پایان حکومت هخامنشیان مراسم تاجگذارى در پاسارگاد جایگاه ویژه اى داشت.
آرامگاه کورش: نام پاسارگاد همیشه با نام آرامگاه کورش مترادف است. این بناى ساده از سنگ سفید به صورت اتاق چهارگوش مستطیل بدون پنجره با سقف سنگى شیروانى شکل که به یک هرم چند پله اى استوار است شناخته شده و تنها یک در ورودى دارد.
کاخ ورودى: در فاصله هزار مترى شمال شرقى آرامگاه کورش بقایاى بنایى است که گمان میرود کاخ ورودى پاسارگاد باشد. تالار کاخ داراى هشت ستون سنگى با بدنه اى صاف و صیقلى بوده است. تمامى کف کاخ با دو لایه سنگفرش شده است..
کاخ پذیرایى: در یک صد مترى سمت چپ پل، کاخى با ستونهاى بلند قرار داشته که مخصوص برگزارى مراسم پذیرایى از نمایندگان و بزرگان کشورهایى که به دیدن کورش کبیر مى آمدند ساخته شده است. تالار مرکزى هشت ستون داشته که امروز فقط یکى از این ستونها پس از گذشت 25 قرن به صورت شگفت انگیزى هنوز پابرجاست.
نقشه کاخ به صورت حرف کوروش: کتیبه اى به خط میخى و به سه زبان حجارى شده که متن آن چنین است: "من کورش هستم، شاه هخامنشى" ایوان غربى کاخ نیز داراى 24 ستون بوده است. دیوارهاى کاخ و ایوان داراى نقوش برجسته و تزیینات فراوانى بوده که همگى از بین رفته اند.

 


 


¤ نویسنده: زهرا کاظمی نیا

نوشته های دیگران ( )

پایتخت ادبی جهان

خانه
وررود به مدیریت
پست الکترونیک
مشخصات من
 RSS 

:: بازدید امروز ::
1

:: کل بازدیدها ::
20602

:: درباره من ::

پاسارگاد - شهر راز

:: لینک به وبلاگ ::

پاسارگاد - شهر راز

::پیوندهای روزانه ::

:: اوقات شرعی ::

:: لینک دوستان من::

پویش موزیک

:: خبرنامه وبلاگ ::

 

:: آرشیو ::

شهر راز
باغ ارم
تخت جمشید
پاییز 1385